חלוקת הרכוש בין בני הזוג
מהו הדין החל על בני זוג מבחינת חלוקת הרכוש המשותף שצברו בנישואיהם?
כעיקרו של דבר, חלוקת הרכוש בין בני זוג בישראל במקרה של גירושין או מוות של אחד מבני הזוג מוסדרת ע"י חוק יחסי ממון בין בני-זוג, תשל"ג(1973) . בהתאם לחוק, בני זוג ראשיים לערוך ביניהם הסכם יחסי ממון, והסכם זה, במידה שנערך ואושר כדין, הוא אשר יחול על מכלול העניינים המוסדרים בו, ללא התערבות החוק. כלומר, לבני זוג סלולה הדרך לקבוע בהתאם לרצונם את אופן ומידת חלוקת הרכוש והממון ביניהם, וזאת אף בטרם נישאו זל"ז. כך למעשה, בגדול החוק מבחין בין שני סוגי הסכמי ממון: הסכם ממון שנערך בטרם הנישואין, והסכם ממון שנערך לקראת גירושין.
 
מה קורה אם בני הזוג לא הגיעו לידי הסכם ממון?
במקרה כזה, יש להבחין בין שני מצבים שונים. בני זוג שהתחתנו לאחר ה-01/01/74 יחול עליהם הסדר איזון המשאבים הקבוע בחוק יחסי ממון, ולעומת זאת, על בני זוג שהתחתנו לפני 01/01/74 לא חל הסדר איזון המשאבים הקבוע בחוק, כי אם חזקה הקרויה "חזקת השיתוף".
 הסדר איזון המשאבים

על מי חל הסדר איזון המשאבים? הסדר איזון המשאבים הקבוע בחוק יחסי ממון חל על בני זוג שהתחתנו החל מינואר 1974.
על אילו נכסים חל הסדר איזון המשאבים? סעיף 5 לחוק יחסי ממון קובע כי עם פקיעת הנישואין עקב גירושין או עקב מותו של בן זוג, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל נכסי בני הזוג... כלומר, חלוקה שווה של מכלול הנכסים: רכב, דירה, זכויות צבורות וכו`, ללא חשיבות על שם מי רשום הנכס. נכסים שרשומים על שם שני בני הזוג ממילא יתחלקו באופן שווה. לצד הכלל של חלוקה שוויונית קיימות שלוש סיטואציות בהן לא תהיה חלוקה שוויונית של הנכסים:


ראה מידע נוסף     
 הלכת השיתוף

על מי חלה הלכת השיתוף?
הלכת השיתוף חלה על בני זוג שהתחתנו לפני 1974 וכן על ידועים בציבור. בפסיקה התפתחה חזקה הקרויה חזקת השיתוף ולפיה קיימת חזקה שבני זוג שמנהלים אורח חיים תקין ומאמץ משותף, הרכוש שנצבר על שם מי מהם מצוי בבעלות משותפת.


ראה מידע נוסף     

 |  ראשי |  אודות המשרד  |  מאמרים ופסקי דין  |  קישורים  |  יצירת קשר  |  מפת אתר  |  הוספה למועדפים  | 
עורך דין הוצאה לפועל, הסדרת אזרחות ישראלית-משרד עורכי דין- www.angel-law.co.il © כל הזכויות שמורות
דוד אנגל, משרד עורכי דין כתובתינו: רחוב מנחם בגין 11 רמת גן 52681 מגדל תדהר רוגובין קומה 16 טלפון: 03-7513874 פקס: 03-6131616 נייד: 054-2433090
  בניית אתרים לעסקים   אינטרדיל